Hoe luister jij naar jouw lichaam?

sanne van paassen

Altijd heb ik gedacht dat het als topsporter belangrijk is om naar jouw lichaam te luisteren. Maar voor een normaal werkend mens die gewoon lekker wil leven en veel wil doen, is dat misschien nog wel veel belangrijker!!

Ondertussen ben ik al weer bijna 1,5 maand aan het werk. Enorm leuke uitdaging! Totaal iets anders. Niet alleen het feit dat ik nu aan het werk ben, maar ook nog eens iedere week 4 nachten van huis. Jullie kennen mij natuurlijk niet anders, naast het sporten wil ik ook nog gewoon sportief bezig zijn. Dus stil zitten doe ik niet (as usual).

Afgelopen week was het zover. Ik wilde in de avond na mijn werk de fiets op stappen met collega’s. Maar chagrijnig dat ik was. Geen zin. Wilde liever koffie drinken.

Daar ging dat stemmetje in mijn: “ga toch gewoon fietsen, dat is toch goed voor je. Je wilt toch fit blijven en gewoon genieten?”

Het was echt wel een innerlijke strijd. Maar iets wat ik tijdens mijn blessure heb geleerd, is dat je naar je lichaam moet luisteren. Ook al is dat lastig. Helemaal lastig als je nu zoveel tegelijk wilt doen. Ja, nog meer als tijdens mijn sportcarrière.  Wat natuurlijk niet altijd kan.

Maar om toch zoveel mogelijk leuke dingen te doen, moet je wel heel goed voor jezelf zorgen. Goed eten, ontspannen, niet teveel van mezelf moeten en lekker sporten. Net topsport 😉 

tips trainen wielrennen

Hoe luister ik naar mijn lichaam?

1. Geen zin, betekend echt niet gaan. Ik ben vermoeid en kan beter rusten of iets leuks gaan doen, ter ontspanning.

2. Pijntjes? Als ik merk dat ik stijf ben, bijvoorbeeld na een lange zittende werkdag. Dan ga ik rustig sporten en verwacht ik niet veel van mezelf. Dat is dus doordeweeks. In het weekend merk ik dat ik makkelijker wat meer gas kan geven, omdat ik dan soepeler ben.

3. Mijn ontlasting. Oké, ik zal niet te ver in details treden. Maar als mijn ontlasting goed is, dan voel ik me goed. Is dit niet het geval en stink ik bijvoorbeeld enorm. Dan weet ik dat ik op mijn voeding moet letten.

Note to myself: afgelopen periode heb ik veel hotelvoer gegeten en gewoon lekker brood als lunch. Zoals jullie misschien wel weten, reageer ik daar niet zo goed op. Dus heb mezelf een schop onder mijn kont gegeven. Ben weer mijn heerlijke recepten gaan opzoeken en salades gaan maken om mee te nemen als lunch.

4. Naar mijn onderbuik luisteren. Ik ben echt een gevoel mens. Soms is het heel lastig en neem je rationele keuzes. Maar als mijn gevoel niet oké is, kan ik dat misschien even ontkennen. Maar komt de klap daarna alleen maar des te harder!

Ow ja, wat heb ik nu gedaan? Ik was niet lekker. Dus maar koffie gaan drinken. Vervolgens was ik de volgende dag toch echt ziek. Vroeg naar huis gegaan en om 19:00 uur in bed gekropen. Ruim 12 uur geslapen. De volgende dag nog een rustdag genomen en de volgende dag was ik weer het vrouwtje! Had toch even geduurd, maar uiteindelijk weer kiplekker!

Hoe luister jij naar jou gevoel?

Thanks voor het delen van jouw tips!

 

Liefs Sanne

Comments

  1. Een van de lastigste momenten inderdaad. Je hebt geen zin/energie maar je wilt toch die kilometers maken. Kost me vaak wel een uur wel gaan of niet gaan. Argumenten bedenken. Niet gaan is de enigste oplossing, eigenlijk weet je het zelf allang. Leuk die blogjes van je, vooral mee door gaan.

  2. Daniel Jung zegt:

    Ik heb een heel trainingschema, die maak ik per week….wordt ik smorgens om 5u wakker en dan zie ik(zwemmen van 7 tot 8) en ik heb geen zin….ik ga dan gewoon…puur omdat je weet dat je uiteindelijk spijt zal krijgen als je de training niet zal volbrengen…

    Ik kan je totaaal begrijpen met punt 1, maar voor mij persoonlijk is dat geen doen. Doen alsof iemand je een schop onder je kont geeft 🙂

  3. Mijn keuze voor muziek geeft voor mij heel goed weer hoe ik me die dag voel. Ga ik bijvoorbeeld naar een wedstrijd en ik vind het leuk om vrolijke muziek op te zetten en een beetje mee te zingen dan weet ik dat ik dan goed in mijn vel zit en met vertrouwen naar de wedstrijd ga. Zo luister ik naar mijn lichaam (-:

Geef je reactie

*