Bietensap & Bietensmoothie

bietensmoothie

Bieten zijn bij duursporters heel erg populair. Nitraat uit de bieten zorgt ervoor dat er minder zuurstof nodig is om energie (ATP) in de spieren te produceren. Voor een belangrijke wedstrijd moet een sporter 14 dagen vantevoren iedere dage 300mg nitraat binnen krijgen. Dat is ongeveer een halve liter bietensap. Ik maakte zelf het sap of kocht flessen van Zonnatura.

Effecten bietensap:
Naast bovengenoemde voordeel, heeft het gebruik van bietensap nog meer voordelen:

  • verbeterde zuurstofefficiëntie in de mitochondriën waardoor met minder zuurstof meer ATP kan geproduceerd worden. Hoe efficiënter zuurstof wordt gebruikt, hoe beter het uithoudingsvermogen
  • verbeterde spierdoorbloeding dankzij bloedvatverbredende werking (hierdoor ook bloeddrukverlagend)
  • verbeterde spiercontractiliteit
  • verbeterd glucosetransport naar de spiervezels
  • verbeterde bescherming tegen infecties

Nadelen bietensap:
Het drinken van bietensap heeft niet alleen voordelen. Dit zijn de nadelen van bietensap:

  •  de hoge inname van nitraat kan bepaalde vormen van kanker vergroten
  • kan maag en darmklachten veroorzaken
  • ontlasting kleurt rood
  • de precieze inname van nitraat is onbekend, doordat het gehalte van nitraat in de bieten gedurende het jaar wisselt
  • de smaak

Ikzelf neem bietensap alleen twee weken voorafgaand aan momenten dat ik wil pieken. Daar buiten gebruik ik niet structureeel bietensap. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat hoe langer je bietensap gebruikt, het een afvlakking van het effect tot gevolg heeft.

Smaak
Eigenlijk vind ik bietensap echt niet lekker. Het sap drink ik altijd super snel achter elkaar op. Dit heeft alleen niet het maximale effect, want het speeksel speelt ook een belangrijke rol bij de  vertering. Ik maak daarom het bietensap lekkerder met citroen en appel. Of deze lekkere smoothie is voor mij een goede manier om genoeg bieten binnen te krijgen!

Ingrediënten bietensmoothie:

  • 3 bieten
  • 1 banaan
  • 1 hand rode vruchten
  • 1 cup kokoswater
  • 1 etl cacaonibs

Bereidingswijze:
Maak het fruit en de bieten schoon. Voeg het fruit en bieten samen met het kokoswater samen in de blender. Meng alles totdat het een vloeibare massa heeft. Doe alles in een glas en voeg hieraan de cacaonibs aan toe.

Eat bioteaful!

HEB JE DIT RECEPT GEMAAKT? LAAT HET MIJ WETEN @SANNEVANPAASSEN. VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN | TWITTER | INSTAGRAM | GOOGLE+| FACEBOOK

Geef je reactie

*