Broodvervangers & Tips lastige momenten

detoxbrood

Al een behoorlijke tijd eet ik geen ‘normaal’  brood meer. Ik kreeg last van mijn buik, was niet verzadigd na het eten van een boterham en ik kreeg veel pukkels op mijn gezicht. Ik voelde me er gewoon totaal niet goed bij. Eerst dacht ik dat deze kwaaltjes normaal waren, maar sinds dat ik me meer ging verdiepen in voeding, kwam ik er ook achter dat het anders kon! Op het begin was dit echt zoeken, wat eet ik dan? Vandaag deel ik tips met jullie hoe ik dit heb aangepakt.

Ontbijt

De belangrijkste maaltijd voor mij is het ontbijt. Als ik een goed ontbijt eet, dan kan ik er echt heel de dag tegen! Ja, echt heel cliché. I know. Als ik een croissant met jam zou eten dan heb ik voor 10uur al weer honger :s . Mijn tip is dan ook, zorg altijd voor een goed ontbijt! Wat kan je ontbijten:

  • Havermout. Dit kan je op verschillende manier klaarmaken. Je kan het koken, gewoon zo door de yoghurt doen, in de oven plaatsen of een nacht vantevoren al maken (overnight oats).
  • Muesli met yoghurt of kwark.
  • Groene smoothie (zo krijg je meteen een stoot vitamines en mineralen binnen. VOORDEEL).
  • Zelf brood bakken of ontbijtmuffins maken.

Om verzadigd te zijn is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je iedere maaltijd eiwitten neemt! Als  je bijvoorbeeld een smoothie maakt, dan is het verstandig om daar yoghurt of kwark aan toe te voegen, zodat je langer verzadigd blijft!

herstel smoothie

 

Lunch

Ook tijdens de lunch is brood vaak onze favoriet. Het zal even wennen zijn, maar het is heel makkelijk om dit te vervangen (en zelfs veel gezonder). Als je brood tijdens de lunch vervangt, is de kans groot dat je meer groentes binnen gaat krijgen! Heel vervelend 😉 Dit zijn mijn favoriete lunch tips:

Lastige momenten

Dit is allemaal makkelijker gezegd als gedaan. I know!  Soms is het best wel lastig om jouw voedingspatroon te handhaven. Hier een paar tips voor lastige momenten.

Op reis

Zelf ben ik regelmatig op reis voor het sporten. Ik vind het juist in periode van zware trainingen en wedstrijden heel belangrijk dat mijn voeding goed is. Dus ik sleep heel veel eten mee 😉 Niet handig, maar je wordt er steeds handiger in!

Wat er altijd mee gaat op reis is havermout en gekiemd speltbrood. Dan heb ik sowieso een goed ontbijt en heb ik een alternatief om te eten tijdens de lunch. Nieuwsgierig wat ik nog meer mee neem? 

Bij familie eten

Geef aan je familie of vrienden aan dat je bepaalde voorkeuren hebt qua eten. Stel voor om zelf te koken of dat je iets meeneemt. Sommige zullen dit misschien wel heel raar vinden en hebben daar hun mening over. Maar uiteindelijk gaan ze zien hoe lekkere dingen jij eet en hoe energiek jij jezelf voelt 😉

Ook kan ik me voorstellen dat je niet moeilijk wilt doen. Geniet dan lekker van het eten dat voor jou gekookt wordt en voel je niet schuldig! Als je weet dat je een etentje hebt ’s avonds, zorg je ervoor dat je overdag ‘goed’  hebt gegeten.  Al eens gehoord van 80%-20% regel?

Uiteten

Misschien vind je dit wel lastig…. Maar je kan gewoon lekker uiteten! Je hebt vaak ruim de keus, dus je kan zelf kiezen (iets anders als er voor  jou gekookt wordt!) Eet geen brood, kies voor een lekkere salade en vraag om de dressing apart te serveren. Kies voor een goed stuk vis of vlees en vraag naar extra groentes! Yammie!

Druk, druk, druk

Voorbereiden is het halve werk. Ligt heel je koelkast vol met allemaal lekkere en gezonde dingen en heb je zelf een brood gebakken, dan is het ondanks als je het druk hebt makkelijk om ‘gezond te eten’. Maar hoe zorg je hiervoor?

  • Doe 1x in de week grote boodschappen en zorg voor voldoende groentes en fruit
  • Als je brood bakt, bak dan twee broden en vries deze in. (snijd ze alvast in stukjes, dan kan je per stukje eruit halen). Je kan ook pannenkoeken invriezen! 
  • Maak een grote pan soep, altijd handig als er al eten op het fornuis staat 😉
  • Kook een grotere hoeveelheid rijst. Hier kan je dan gedurende week een lekkere snelle maaltijd van maken of door de salade doen.
  • Zelf vind ik het ook altijd fijn om een lekkere spread in huis te hebben, zoals pesto of hummus. Heerlijk voor op brood!

Kortom zorg ervoor dat je altijd iets gezonds te eten hebt in huis. Dat je met weinig moeite een lekkere maaltijd kan neerzetten. 

Werklunch

Heb jij ook al een stoere broodtrommel? Ik bedoel een broodtrommel waar je een lekkere salade in mee kan nemen met een vakje voor de dressing? Dat is ideaal! Maak ’s avonds met het avondeten ook alvast je lunch. Een heerlijke salade! YUM! Soms heb ik zelf geen tijd om te doen, maar dan neem ik zelf de groentes mee en maak ik hier te plekke een lekkere salade van. Heerlijk! Voorbereiding is hier ook essentieel 😉 

Hopelijk kan jij iets met deze tips! Succes met de #30voeljefit challenge! En geniet van het lekkere eten 😀

 

Eat Bioteaful! X Sanne

PS. Meer lekkere recepten vind je op Mind Your FeedEet het Beter en Puur Suzanne. 😉

 

WIL JIJ JE OOK BIOTEAFUL VOELEN? MELD JE AAN VOOR DE WEKELIJKSE TIPS VAN BIOTEAFUL  VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

 

Comments

  1. Hé, wat interessant om te lezen dat je die klachten had van brood eten, ik had precies hetzelfde! Na een tijdje aanmodderen kwam ik erachter dat niet alleen brood, maar alles met glutem bij mij problemen gaf. De moeilijke momenten die je beschrijft zoals bij mensen eten zijn heel herkenbaar, maar je geeft een aantal interessante suggesties waar ik zeker wat mee kan. Dankjewel!

  2. Graag gedaan! Een detox heeft mij doen ervaren welke voedingsmiddelen geen goede reacties opleveren 😉 Fijn dat jij er ook achter bent gekomen! Succes met alles

Geef je reactie

*