VOEDING EN SPORT: Christine Vardaros

Christine Vardaros

Voor de engelse versie klik hier.

Ondertussen krijgen jullie door mijn blog een duidelijk beeld over hoe ik met voeding in combinatie met mijn sport om ga. Daarnaast ben ikzelf ook erg nieuwsgierig hoe andere sporters met hun voeding omgaan in combinatie met (top)sport. Vandaag zal Christine Vardarosveldrijdster voor het Stevens Cyclingteam, inzicht geven in haar voedingspatroon.

1. Maak je bewuste keuzes met betrekking tot je voeding?
” Ik volg een voedingspatroon waarbij ik alleen maar plantaardige producten eet, veganistisch. Dit betekend geen voedingsmiddelen afskomstig van dieren – geen melk, geen eieren, geen vlees, geen vis, geen honing.”

 2.       Waarom maak jij deze voedingkeuzes?
“Ik begon oorspronkelijk dit voedingspatroon mijn sportprestaties te verbeteren. Dit had zeker positieve invloed. Kort nadat ik op deze manier ging eten, ben ik gaan beseffen wat voor invloed het eten van dierlijke producten heeft op het dierenwelzijn (deze worden gemarteld) en op het mileu. Wist je dat dierlijke consumptie de grootste veroorzaker is van mileu vervuiling.”

3. Wat zijn de voordelen van jouw voedingskeuzes?
“Ik begon oorspronkelijk dit voedingspatroon mijn sportprestaties te verbeteren. Dit had zeker positieve invloed. Kort nadat ik op deze manier ging eten, ben ik gaan beseffen wat voor invloed het eten van dierlijke producten heeft op het dierenwelzijn (deze worden gemarteld) en op het mileu. Wist je dat dierlijke consumptie de grootste veroorzaker is van mileu vervuiling.”

4. Hoe ga je hiermee om als je op reis bent?
“Soms is dit inderdaad moeilijk, vooral als ik naar Frankrijk ga. Daar geloven ze namelijk dat een veganistisch dieet alleen uit stokbrood en groene bonen bestaat. Het enigste voedingsmiddel die ik soms meeneem op reis is havermout voor het ontbijt op wedstrijddagen. Sowieso, kan ik overal ter wereld plantaardige voedingsmiddelen vinden in de supermarkt of op de markt.”

 5. Vind je het een opgave om op deze manier te eten? 
“In het begin vond ik het moeilijk, omdat ik er niet zeker van was of het positief effect had op mijn sportresultaten. Daarnaast was er niet veel informatie over vegan atleten op dat moment. Wanneer ik overtuigd was van het positieve effect op mijn resultaten, toen werd het makkelijke. Op dit moment zijn er veel vegan atleten, zoals Serena en Venus Williams, Billy Jean King en veelvoudig Olympisch goud winnaar Carl Lewis (sterkste man van de wereld).”

6. Heeft deze manier van eten invloed op je sportprestaties?
“Ik ben er 100% van overtuigd als ik dit dieet niet had gevolgd, dat ik niet geselecteerd was voor de wereldkampioenschappen en dat ik niet de wedstrijden had gewonnen.”

Christine Vardaros

 7. Hoe ziet jou voedingspatroon eruit tijdens sportdagen?
“Als ontbijt (wanneer de wedstrijd later op de dag is) eet ik brood met jam. Drie uur voor de wedstrijd eet ik havermout gemaakt van water, rozijnen, bruine suiker en appel. Voor een zware training eet ik wel eens boterhammen met pindakaas en jam eten. Dit is echt iets typisch Amerikaans.”

“Tijdens trainingen eet ik normaal BOOOM energie repen en soms gedroogd fruit. Tijdens wedstrijden eet ik BOOOM repen en gels.”

8. Wat eet je het liefst na het sporten als herstel?
“Na een wedstrijd of een zware training drink ik een herstel drank gemaakt van snelle suikers en een schep proteïne poeder. Daarnaast eet ik binnen een uur een grote koolhydraatrijke maaltijd, zoals pasta, rijst of brood. Na een lichte training, neem ik geen hersteldrank, maar neem ik meteen vast voedsel.”

9. Heb je een lekker recept dat je met de lezers van Bioteaful wilt delen?
“Het meest gemakkelijke – en wellicht lekkerste- recept voor ijs is gemaakt met bananen. Ingrediënten: bevroren bananen. Bereidingswijze: Doe de banenen in de blender en maak er ijs van. Je kan ook kokosvlokken toevoegen of andere soorten bevroren fruit, zoals kersen, mango’s, ananas, etc.”

10. Wat zijn jou tips voor mensen die een optimaal voedingspatroon in relatie tot hun sport willen handhaven?

“Houd je aan het dieet en heb een goede reden hiervoor (in mijn voorbeeld, ik doe het ook voor de dieren). Dit maakt het makkelijker om het vol te houden. Vervolgens ga je makkelijke voedingsmiddelen en recepten ontdekken zodat je altijd voorbereid bent. ”

Christine bedankt voor dit mooie interview en succes met jou sportcarriere! Fijn dat je jou visie over voeding in combinatie met topsport hebt gedeeld met de lezers van Bioteaful.

Eat en Feel Bioteaful!

VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

Trackbacks

  1. […] Voor de Nederlandse versie klik hier. […]

  2. Poker Uang Asli schreef:

    …Take a look for more Information on that topic

    […]you make blogging glance[…]

  3. Cream creambath schreef:

    …Check this out

    […]Wow, superb weblog structure! How lengthy have you ever been running a blog for?[…]

Geef je reactie

*