Gezond snacken, hoe doe je dat?

chocolade balletjes-2

Nu het seizoen over is en dat ik ook tevreden ben over mijn voortgang, ga ik mezelf verwennen met iets lekkers. Jullie weten dat ik van gezonde voeding houd. Daarom ga ik ook gezond snacken! Kan dat? Om eerlijk te zijn, denk ik dat snacken altijd ‘ongezond’ is. Een snack eet je als tussendoortjes, als iets lekkers, als iets extra’s. Dit zijn dus extra calorieën die je binnen krijgt. Maar af en toe is het niet erg om jezelf te verwennen en moet je jezelf gewoon iets lekkers gunnen! Ik kies er voor  om verantwoord te snacken. Hoe doe je dat?

Verantwoord snacken

Zelf onderscheid ik twee soorten snacks. Een snack omdat je honger hebt, of een snack omdat je zin hebt in iets lekkers. Als je een tussendoortje neemt omdat je honger hebt, kan je het volgende gerust nemen:
• (geiten)Kwark of yoghurt met nogen en zaden
• cracker of een rijstwafel belegd met bijvoorbeeld: pesto, geitenkaas en tomaat of komkommer, avocado, notenpasta.
• Groente met hummus
• Fruit
• Noten met gedroogd fruit.
Zelfgemaakte sportreep of een reep van bijvoorbeeld Raw Bite.
Maar soms wil je gewoon snacken omdat je zin hebt in iets lekkers. Je hebt zoete trek, zoals zin in koek of snoep. Mijn seizoen zit er bijna op, dus vandaag gaan we voor de lekkere, maar verantwoorde zoete snack. Zo lekker. Maar wat is een verantwoorde zoete snack? Voor mij bestaand deze uit een snack zonder geraffineerde suikers en met goede vetten!

Zonder geraffineerde suikers

Ik vermijd geraffineerde suikers, zoals bijvoorbeeld witte suiker en glucose-fructosestroop, omdat deze ontdaan zijn van alle vitamines en mineralen. Ons lichaam heeft deze vitamines en mineralen juist nodig om deze te verteren. Daarom onttrekt ons lichaam deze vitamines en mineralen uit ons lichaam om deze suikers te verteren. Het levert een tekort op aan bepaalde vitamines en mineralen. In mijn baksels vervang ik (geraffineerde) suikers door fruit zoals bananen, gedroogde abrikozen of dadels. Ook gebruik ik honing van een imker of ahorn of agavesiroop bij uitzondering.

Goede vetten

De koekjes en snoepjes die wij uit de supermarkt kopen zitten vol met geraffineerde suikers en goedkope vetten. Tegenwoordig zijn wij door de vele reclames een beetje bang gemaakt door vetten. Echter vetten zijn juist heel belangrijk voor ons! Iedere cel heeft vetten nodig en deze dragen bij aan een goede stofwisseling en zijn belangrijk voor onze hormoonhuishouding.
De verhouding van de omega 3 en omega 6 vetzuren zijn belangrijk bij de keuze voor goede vetten. In onze Westerse voedingsgewoontes eten we vaak teveel omega 6 vetzuren die ontstekingsbevorderend zijn. Vaak worden in commerciële koekjes vetten gebruikt waar deze verhouding totaal uit balans is. Zo krijgen wij dus teveel omega 6 vetten binnen. Goede vetten om te gebruiken met het bakken zijn: olijfolie, hennepzaadolie, kokosolie of roomboter.

Ik kan me voorstellen dat je het soms moeilijk is om gezonde keuzes te maken. Daarom heb ik een overzicht gemaakt waarin je makkelijk ziet hoe jij gezonde keuzes kan maken. Het is belangrijk dat je zo puur mogelijk eet. Lees het etiket en kijk of je alle namen uit kunt spreken. Als dit niet het geval is, dan kan je het product beter laten staan! Bestaat de ingredienten lijst uit meer dan vijf ingredienten, dan is het verstandig of je het product kan vervangen door een gezonder alternatief. Daarnaast is het handig om jouw kruidenkast uit te breiden en te gaan experimenteren met kruiden. 

Omdat ik niet kon kiezen deel ik een paar lekkere recepten met jullie:

 

Dit zijn mijn tips om gezond te snacken. Maar ik ben nieuwsgierig, hoe snack jij gezond? 

 

WIL JIJ JE OOK BIOTEAFUL VOELEN? MELD JE AAN VOOR DE WEKELIJKSE TIPS VAN BIOTEAFUL  VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

 

Geef je reactie

*