Meten = Weten

inspanningstest

Een gevoelsmens dat ben ik. Ook met trainen merk ik dat ik naar mijn gevoel moet luisteren. Maar wat is dat lastig zeg….. Op mijn schema staat een bepaalde training met bepaalde blokjes. Die wil ik dan het liefst allemaal afronden. Allemaal, niet meer, niet minder. Maar wat doe je dan als het niet loopt? Je merkt dat je niet goed hersteld van je blokjes en dat jouw benen meteen verzuren.

Nja, voor mijn blessure was het gewoon door buffelen. Gas erop en gaan. Niet denken, maar fietsen! Maar tegenwoordig gaat dat anders. Ik luister naar mijn gevoel. Dat wil niet zeggen dat wanneer mijn benen vol lopen tijdens een blokje, ik stop met de training. Maar als ik merk dat ik mezelf ook nog erg moe voel, geen energie heb en eigenlijk helemaal geen zin heb in het volgende blokje, dan stop ik.

Ik luister naar mijn gemoedstoestand.

Geen zin in trainen is voor mij een teken van vermoeidheid. Ik heb namelijk altijd zin om te trainen (als ik fit ben!). Naar mijn idee hangt je mentale frisheid enorm af van jouw lichamelijke gesteldheid. Ben je goed uitgerust, veel energie dan kan je een goede training doen. Daar tegenover staat dat als je chagrijnig bent en prikkelbaar, je moe bent en beter thuis kunt blijven of een aangepaste  training te doen. Begrijp je mij nog 😉

Ondanks dat is het soms fijn dat mijn gevoel bevestigd wordt door getalletjes.

Hoe doe ik dat dan? 

Zoals je hierboven hebt gelezen, luister ik naar mijn gevoel. Soms is het heel fijn, vooral als je twijfelt. Of juist als bevestiging, dat jouw gevoel bevestigd wordt door het meten.

Sporttest

Tijdens het cross seizoen was ik eigenlijk alles behalve tevreden. Ik vond mijn sportprestatie echt teleurstellend. Aan de andere kant was ik trots dat ik gewoon weer fietste maar toch voelde het niet goed. Ik had enorm het gevoel dat mijn basisconditie niet in orde was. Maar was dat wel het geval, of was het toch wat anders? 

Afgelopen week heb ik weer voor het eerst mijn sporttest gedaan. Tja, en de getalletjes bevestigde mijn gevoel. Mijn aërobe drempel is maar liefst met 40 watt gestegen. Dat is de zone dat je van jouw vetverbranding in jouw suikerverbranding gaat rijden. Deze zone wil je hoog mogelijk hebben, om zo hard mogelijk te fietsen (daarom zijn rustige duurtrainingen zo belangrijk!).

Wat was ik blij dat ik deze getalletjes zag. Hoe frusterend ik het ook vond om zo rustig te rijden, hoe blij ik ben dat deze trainingen effect hebben!

Ochtendpols

Een andere methode om te meten of ik fit ben, is het meten van mijn ochtendpols. Ik heb hier een speciaal klein apparaatje voor dat ik om mijn vinger kan doen als ik wakker ben. Normaal gesproken is mijn ochtendpols 46. Als deze beduidend hoger is, boven de 50. Dan weet ik dat ik mijn lichaam vermoeid is. Ik pas dan mijn training aan of neem een rustdag. (Ik meet mijn ochtendpols met deze saturatiemeter.)

Ik was hier best wel sceptisch over. Meestal was ik al uit bed gesprongen voordat ik dat gemeten had. Maar door dit te doen weet ik meteen hoe de vlag erbij hangt.

Zo kan ik mijn gevoel niet manipuleren om toch te trainen (want dat wil ik altijd!). 

 

Daarnaast gebruik ik met trainingen altijd een hartslagmeter en sinds kort een powermeter. Als jullie het interessant vinden kan ik hier binnenkort ook meer over schrijven.

 

Welke manieren gebruik jij om te meten hoe jouw conditie ervoor staat?

 

Liefs Sanne

Comments

  1. Kasper burgers zegt:

    Hoi sanne,
    Interessant om te lezen hoe je om gaat met vermoeidheid. Het meten van je ochtendpols, en dan 4 slagen verschil maken dat je fit / niet fit genoeg bent na een training? Maar wat als je nu net met een droom wakker wordt, gelijk als je wakker wordt denkt aan die spannende afspraak? Allemaal factoren die je HR beinvloeden lijkt mij. Ik heb sinds kort ook een vermogensmeter aangeschaft, ik ga eerst heel veel data verzamelen en daarna maar eens er mee trainen. Wat ik doe om te meten hoe ik er voor sta? Ik train regelmatig wanneer ik in de laatste opbouw zit in een bepaald gebied met enkele klimmen. Via strava kun je al je gefietste tijden terugzien en wat blijkt…. Vaak rond september heb ik elk jaar de toptijden en elk jaar net weer wat sneller….

    • Sanne van Paassen zegt:

      Hoi Kasper,
      Bedankt voor jouw reactie en leuk om te lezen hoe jij er mee omgaat. Qua hartslag heb je helemaal gelijk. Soms spring je uit bent, voordat je überhaupt nagedacht hebt qua ochtendpols. Ik gebruik het ook vooral om na te gaan of mijn gevoel klopt. Soms houd ik mezelf voor de gek…. Goede tip van je voor de vermogensmeter. Nog een tip voor jou, wellicht is een sporttest handig om jouw wattage te bepalen. Aan de hand daarvan, kan je er goed mee trainen. Succes!

Geef je reactie

*