Minder vlees en toch genoeg eiwitten?

Banner-Facebook-750x290

 

De derde week van de #30voeljefit challenge staat in het teken van het eten van minder vlees en hiermee bewuster omgaan. Zelf ben ik geen grote vlees eter. Ik vind het niet heel lekker, maar toch heb ik ervaren hoe belangrijk dit is. Op dit moment hoop ik dat ik me  gekwalificeerd heb voor  het wereldkampioenschap volgend weekend. Dit houdt in dat ik scherp wil staan, dat ik mijn ideale wedstrijd wil bereiken. Alles hierover kan je lezen in mijn blog over het doel tijdens de #30voeljefit challenge. Dit doe ik door mijn koolhydraten te minderen en voldoende eiwitten tot me te nemen in mijn voedingspatroon. Maar hoe doe je dit als je bewuster om wilt gaan met vlees?

Waarom eiwitten?

Voordat ik mijn tips met jouw deel, is het handig om te weten waarom eiwitten zo belangrijk zijn. Eiwitten hebben zowel een functie als bouwstof en kunnen ook als brandstof gebruikt worden. Eiwitten als bouwstof hebben invloed op:

  • groei, onderhoud en herstel van spieren
  • het afweersysteem
  • het zuurstoftransport in het bloed
  • de hormoonhuishouding

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat eiwitten ervoor zorgen dat jij een voldaan gevoel hebt na een maaltijd. Als jij een maaltijd hebt genuttigd, zonder eiwitten heb je snel weer trek. Genoeg redenen om genoeg eiwitten te eten ;-).

 

herstel smoothie

Hoe pak ik dit aan bewuster/minder vlees?

Als sporter is het dus enorm belangrijk dat je voldoende eiwitten tot je neemt. Maar ook als je niet of minder sport! Dit zorgt voor een beter herstel en zorgt ervoor dat je langdurig verzadigd bent. Ik zorg ervoor dat iedere maaltijd voldoende eiwitten bevat! Maar het liefst zonder vlees.

1. Schapenyoghurt. Op dit moment ben ik hier verslaafd aan! Ik merk dat ik niet goed reageer op melk en voor mij is dit een goed alternatief. Hier zitten veel eiwitten in, gecombineerd met noten is dit een echte eiwittenbom! Mocht je zelf geen last hebben van koemelk, dan is kwark ook ideaal. Dit kan je prima als ontbijt of als tussendoortje eten. Het is ook ideaal voor jouw herstel na het sporten.

2. Sunwarrior. Ik maak regelmatig hersteldrank voor na het sporten (ook ontbijt ik hier wel eens mee). Dit doe ik dan door een herstelsmoothie te maken. Ik heb even moeten zoeken, maar deze eiwitpoeder van Sunwarrior is echt mijn favoriet. Dit poeder is gemaakt van natuurlijke eiwitbronnen en is dus ook voor vegans te gebruiken. Dit poeder doe ik ook soms door de yoghurt of smoothie als ik merk dat ik meer eiwitten nodig heb.

3. Eiwrap. Dit is echt super makkelijk, maar misschien wel een van mijn meest favoriete lunches. Een eiwrap met lekkere groentes.

4. Salade upgrade. Salades vind ik altijd heerlijk. Ik heb er even aan moeten wennen, want ik vond het lastig om voldoende eiwitten aan mijn salade toe te voegen. Maar nu upgrade ik mijn salade met: noten, zaden, (geiten)kaas, vis, bonen, huttenkäse of ei.

5. Bonen. Heb jij wel eens chili sin carne gegeten? Heerlijk? Bonen zijn een goede vleesvervanger. Als deze gecombineerd zijn met bijvoorbeeld rijst, dan zorg jij ervoor dat jij een volwaardige eiwitvervanger hebt. Dit is een lekker recept voor falafel, deze linzensoep is heerlijk en heb jij ook wel eens een quiche gemaakt met eieren?

6. Vis. Een goed alternatief voor vlees is vis! Heerlijk. Ik eet sowieso twee keer per week vis. Een goede manier om eiwitten, maar ook jouw goede vetten binnen te krijgen!

7. Bewuster vlees. Ik merk aan mijn lichaam dat ik vlees niet kan missen. Als ik vlees eet, dan kies ik er zelf voor een goed stukje vlees. Daar kan ik dan echt van genieten. Zo kies ik het liefst biologisch of ga ik het vlees bij de boer halen waar ik weet dat het dier een goed leven heeft gehad. Het allerliefst zou ik mijn eigen koe willen ‘vet’ mesten en deze dan invriezen. Maar dat is iets voor later als ik groot ben.

 

Hoe zorg jij ervoor dat jij toch voldoende eiwitten binnenkrijgt? 

 

Vergeet ook niet op de blogs van SuzanneReny en Annemieke te kijken voor nog meer inspiratie om bewuster om te gaan met vlees.

Eat and Feel Bioteaful!

 

WIL JIJ JE OOK BIOTEAFUL VOELEN? MELD JE AAN VOOR DE WEKELIJKSE TIPS VAN BIOTEAFUL  VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

 

Geef je reactie

*