SPORT: Mijn geheimen voor een geslaagde MTB marathon

tips mountainbike marathon succesvol

Lees snel verder, ik ga vandaag met jullie een paar geheimen delen! Jaah, ik ga delen hoe jij optimaal kan genieten van jou mountainbike marathon die jij gaat rijden. Ik ben net terug van Trans Schwarzwald, een mountainbike marathon van vijf dagen in het zuiden van Duitsland. Het zijn nog geen Alpen, maar wel flink heuvelachtig. Klimmen van maximaal 7km.

Alleen, in mijn uppie, ben ik naar deze vijfdaagse marathon. Dat lezen jullie goed ūüėČ Ik dacht, dat ga ik gewoon alleen doen. Moet vast wel lukken. Dit houd alleen in dat soms niet alles perfect geregeld kan zijn. Dat was voor mij wel echt een hele uitdaging: ” Sanne, de controlfreak”.¬†

Je zult misschien wel denken: ” Sanne, gaat daar toch met een heel andere doelstelling heen, als mij? Dan zijn voor haar toch andere dingen belangrijk als voor mij?”¬†Volgens mij valt dat wel mee ūüėČ Ik doe dit omdat ik dit ontzettend gaaf vind en wil het uiterste uit mezelf halen. Kortom ik wil genieten en een mooi resultaat neerzettten waar ik tevreden mee ben.¬† Dat wil jij toch ook? Of zie ik dat verkeerd?

Hoe heb ik dat dan aangepakt? Hierbij mijn tips!

1. Hotel met shuttleservice

Dit was voor mij wel complete luxe. Met de Trans Alp sliepen wij gewoon in een slaapzaal (lees: gymzalen). Daar heb ik ook prima geslapen. Maar omdat ik nu alles zelf moest doen (fiets wassen, eten regelen, kleren wassen etc), was een hotel wel prettiger. Ok√©, naast het fietsen hoef je eigenlijk helemaal niet zoveel te doen, dus ik moet eigenlijk niet zeuren. Misschien was het kamp ook wel gewoon prima geweest! Je kan maar een excuus hebben om de hotelservice te regelen ūüėȬ†

Maar toch….. Je bent best druk bezig, met fietsen, eten, slapen, fiets poetsen, eten, slapen, ontbijten….

Dus ik had een hotel. Ik hoefde geen luchtbed op te pompen! En ik had een privé shuttleservice. Een man bracht me steeds weer naar mijn hotel samen met mijn bagage. Dat was nog gezellig ook. Het hotel met shuttleservice gaf me wel rust. Hierdoor kon ik me gewoon op mijn wedstrijd focussen.

2. Indeling wedstrijd

Vijf dagen biken, is eigenlijk best wel pittig! Ik ben meerdaagse wedstrijden ondertussen wel gewend. Maar als dit voor jou de eerste keer is, dan is het misschien wel even schrikken voor je lichaam! Daarom is de indeling van jouw wedstrijd zo belangrijk! Het kan zijn dat je de eerste dag te hard gestart bent en uiteindelijk alleen maar loopt te zwoegen. Of dat je iemand anders tempo aan gaat houden en uiteindelijk helemaal stil valt. Allemaal dingen die je wilt voorkomen ūüėČ

Ik zal jullie eerst even mijn verhaal vertellen van afgelopen week. Want ook ik heb deze week weer geleerd hoe ik mijn wedstrijd moet indelen ūüėČ

” Mijn doel was lekker biken en met pijnvrij te fietsen zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Het doel van de eerste dag was om rustig te starten, want vijf dagen zijn lang. Vooral in combinatie met mijn blessure die af en toe nog opspeelt. Dus lekker op mijn eigen tempo gereden. Toen werd ik gewoon 3e! Een totale verrassing, ik had namelijk geen idee hoeveelste dame ik in de marathon was. Dat overzicht ben je in de marathon dus echt kwijt! Tweede dag wist ik dus wie ik in de gaten moest houden. Ik zat meteen bij de eerste twee dames. Maar zij gingen er toch hard van door. Ik hield mijn eigen tempo en raapte al snel nummer 2 op. Uiteindelijk hadden we 10 km voor het einde ook¬†nummer 1 in het vizier. De laatste klim (laatste 800m van de wedstrijd) sprintte ik zo hard omhoog en versloeg haar uiteindelijk op de streep. Wat was dat een inspanning! Helemaal happy! Alleen de volgende dag merkte ik hier toch dat ik enorm veel pijn had in mijn benen door deze inspanning. Kostte wat het kost wilde ik toch bij de andere meiden blijven. Uiteindelijk moest ik hen op de twee na laatste klim laten gaan. Jeetje, wat had ik pijn in mijn benen. Eigenlijk wilde ik alleen maar afstappen. Jeetje, morgen moet dit echt anders. Was puur mentaal dat ik door reed. Het was echt weer mijn blessurepijn! :S

De volgende dag had ik echt als doel ” mijn eigen tempo rijden“. Geen pijn in mijn benen voelen. Wat is dat frusterend om iedereen vanaf de start te laten rijden. Voelt zo onnatuurlijk…. Maar uiteindelijk voelde ik me ontspannen, kon lekker draaien en kwam steeds beter in de wedstrijd. Tja, na een afdaling worden we stop gezet. De wedstrijd is afgelopen, geneutraliseerd. Dat is jammer ik was zo lekker bezig!

De laatste dag, nieuwe kansen! De eerste 20 km was alleen maar klimmen. Mijn strategie was, weer rustig te starten en uiteindelijk te vlammen. Ik liet vier dames rijden. Wat voelde dat raar. Maar aan het einde van de 20 km, voelde ik me fit. Kon daarna gewoon nog knallen en merkte dat ik kon herstellen op de plekken waar de anderen aan het afzien waren. Uiteindelijk had ik al snel nummer 2 en 3 in het oog. Nummer 3 had ik ingehaald en fietste langzaam naar nummer 2. Op het moment dat ik bij nummer 2 ben, zie ik ook nog eens nummer 1. Wat een verrassing. Uiteindelijk won ik de sprint! Te bizar voor woorden. Ik heb ervaren hoe belangrijk het is dat je jezelf niet meteen over de kop fietst.”

Dit is even een heel kort geschreven verhaaltje over mijn wedstrijdindeling. Ik heb ervaren dat het super belangrijk is, vooral tijdens een etappekoers, dat je niet over je limiet heen gaat. Rijd je eigen tempo, ook al doe je voor de overwinning mee, dat heb ik geleerd. Hierdoor kan je uiteindelijk herstellen en je eigen ritme vinden. Het is raar om misschien op het begin van de wedstrijd iets zachter te rijden, dan dat je denkt te kunnen. Je moet in jezelf vertrouwen, dat je uiteindelijk op het laatste veel harder zult rijden als alle anderen.

 

Doelen

Heb je nagedacht over jouw doelen? Wat wil jij bereiken met deze wedstrijden? Ga je voor een klassering? Of gewoon om te genieten? Heb je een resultaat doel gesteld (ik wil top 10 eindigen)? Maar heb je dan ook procesdoelen gemaakt (hoe ga jij dit doen)? Dit zijn allemaal vragen die invloed hebben op hoe jij je wedstrijd in gaat delen! 

Durf misschien gewoon eens iets rustiger te beginnen en kijken hoe het dan aan het einde van de wedstrijd gaat! Vertrouw in jezelf, in je eigen kunnen! 

tips mountainbike marathon succesvol

3. Voeding

Zoals jullie weten vind ik het belangrijk dat ik gezond eet. Daarnaast merk ik ook een groot verschil als ik dit niet doe. Tijdens zo’n etappekoers is het super belangrijk dat je genoeg energie (koolhydraten) binnen krijgt. Maar ook dat je voldoende groentes en eiwitten eet, om te herstellen. Dit is lastiger. Iedere avond heb je een pasta party. Een overschot aan koolhydraten, maar een tekort aan eiwitten en vitamines. Eigenlijk heel frusterend, want ik weet dat ik dit nodig heb om goed te herstellen.

Dit was echt de overwinning op mezelf.

Omdat ik alleen was, kon ik geen maaltijd klaar maken of zelf naar de supermarkt gaan. Dus ik heb me eraan overgegeven. Ja, dat lezen jullie goed. Het was zo, en dat was prima!

Daarnaast een super belangrijke tip. Vooral als je niet gewend bent om meerdaagse wedstrijden te rijden.

Zorg ervoor dat je ook meteen na de finish een goede maaltijd binnenkrijgt!

Dit klinkt heel logisch, maar ik zag dat dit veel wordt overgeslagen. Na de finish kon je drinken pakken, broodjes en koek. Maar jou lichaam heeft nog meer energie nodig om goed te kunnen herstellen voor de volgende dag! Ik zorgde dat ik iedere dag ook nog ging ” lunchen” (ook al was het hier te laat voor), om ervoor te zorgen dat mijn tekorten goed werden aangevuld. Een duidelijk overzicht van wat ik at vind je terug in mijn voedingsdagboek.

4. Relax & Geniet

Tijdens zo’n evenement heb je niet alles in de hand. Mijn belangrijkste geheim dat ik deze week goed doorgekomen ben is:

“Ik accepteerde het, zoals het was”.

Na de finish, zorgde ik ervoor dat ik goed at en daarna ging ik mijn fiets wassen. Dan kom je bij de wasplek aan, staan er ongeveer 100 wachtende voor je. Dat kan heel frusterend zijn, als je gaat bedenken dat je je rust ook goed nodig hebt om de volgende dag weer goed te presteren. Maar ach, je kan het ook zien als een leuk moment om met andere sporters in contact te komen!

Ja, iedereen bedankt voor de gezellige gesprekken!

Gewoon genieten van het feit dat je met jou hobby bezig bent. Wat is dat gaaf! Meerdere dagen biken in een mooie omgeving. Wat wil jij nog meer?

Dus een goede organisatie van de wedstrijd (waar slaap je), indeling van je wedstrijd, voeding, het relaxen en genieten zijn het geheim voor een geslaagde MTB marathon. 

Wat is jou geheim voor een geslaagde MTB marathon?

Vind je dit een leuk artikel en denk je dat dit nuttig kan zijn voor anderen? Vergeet het dan niet op social media te delen! Super lief =D

 

Feel Bioteaful!

Liefs Sanne

 

WIL JIJ JE OOK BIOTEAFUL VOELEN? MELD JE AAN VOOR DE WEKELIJKSE TIPS VAN BIOTEAFUL  VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN | TWITTER | INSTAGRAM | GOOGLE+| FACEBOOK

Geef je reactie

*