Stappenplan om lekker te sporten

marathon mountainbike sanne van paassen-2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is alweer de laatste week van de #30voeljefit challenge! Wauw, wat gaaf om al jullie reacties te zien. Hopelijk zijn jullie jezelf fitter gaan voelen! Dat zou helemaal gaaf zijn, maar ik vind het al heel fijn als je bewuster bent hoe je een gezondere levenstijl kan handhaven. De laatste week staat in het teken van bewegen en ontspannen. Hoe ziet jouw bewegegingspatroon eruit en neem jezelf ook bewust tijd om te ontspannen? 

Jullie zullen misschien wel denken: “Voor jou stelt voldoende bewegen niets voor!” Dat bewegen is voor mij inderdaad geen probleem. Sterker nog, als ik niet beweeg ben ik echt niet te genieten! Ja, daar word ik echt chagrijnig van? Volgens mij is het zelfs wetenschappelijk bewezen dat je door het sporten het gelukshormoon aanmaakt, waardoor je lekkerder in je vel zit. Ik ben denk ik gewoon een beetje verslaafd aan dat sporten. Gelukkig maar, want anders zou ik misschien niet zo hard fietsen, maar aan de andere kant zou ik niet geblesseerd zijn geweest. Tja, teveel sporten is natuurlijk ook niet goed!

Ik besef me ook dat ik wel echt een luxepaard ben. Ik heb de tijd dat ik zoveel kan sporten. Maar wat als je minder tijd of minder zin hebt om te sporten?

Als eerste is het misschien handig om de voordelen van het sporten te lezen .

Stappenplan om lekker te sporten

Oké, je bent nu overtuigd om lekker te sporten, maar hoe pak je dat aan?

1. Het aller belangrijkste is om iets te gaan doen wat je leuk vind. Ga eens op ontdekkingstocht, ga eens iets nieuws uitproberen. Volgend jaar ben ik zelf gaan kickoboxen, echt super gaaf! Iets nieuws, werkt ook extra motiverend.

2. Stel een doel. Wat is jouw doel van het sporten? Gewoon om lekker te bewegen of wil je er echt beter in worden. Ik kan me voorstellen dat een specifiek doel, om bijvoorbeeld mee te doen aan een bepaald evenement, extra motiverend werkt. Maak je doel zo specifiek mogelijk.

3. Maak voor je zelf een plan. Hoe ga je het aanpakken om het doel te bereiken? 1x in de week sporten? Of ga je vaker? Ga je ook krachttraining of corestability om je trainingen te ondersteunen? Denk met het maken van je plan aan de kleine baby stapjes die jou helpen bij het bereiken van jouw doel! 

Heel belangrijk is dat je jouw trainingen moet opbouwen en dat het belangrijk is dat je varieert in trainen. Wissel interval, krachttraining en duurtraining af! Onderschat trouwens niet de waarde van goede duurtrainingen. Een goede basisconditie is een voorwaarde voor het behalen van mooie topprestaties! 

4. Zoek bondgenoten. Ga samen met vrienden of vriendinnen sporten die ook fanatiek naar een doel toewerken en die jou motiveren! Samen sporten is gezellig, maar je motiveert elkaar ook! Omring je dus met sportieve mensen, die zullen jou positief beïnvloeden.

5. Wees lief voor jezelf! Je hebt een doel gezet, iets wat je heel graag wil bereiken! Maar besef dat je het doel niet in een dag kan bereiken. Denk in kleine stapjes en wees blij met iedere stap die je maakt! Dit is heel lastig, maar wees überhaupt trots op jezelf dat je aan het sporten bent. Besef dat het heel normaal is, als een training niet gaat zoals jij wilt, dat heeft iedereen wel eens!

 

Tips om meer te bewegen:

  • Doe de boodschappen op de fiets
  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Ga lekker wandelen na het avondeten of in je lunch pauze (echt frisse lucht tijdens de pauze doet wonderen!)
  • Poetsen, en dan echt fanatiek!
  • In de tuin werken, maak er echt een workout (buikspieren aanspannen!)
  • Maak tijdens de wandeling met je hond een grotere ronde
  • Of ga gewoon lekker hardlopen, fietsen, zwemmen of een andere leuke sport.

 

Ontspannen

Maar iets wat je niet moet vergeten, is ontspannen! Ja, Sanne, dit geldt ook voor jou! Oke, even een stemmetje in mijn hoofd die mezelf heel hard toespreekt. Dit is voor mij echt een uitdaging. Mijn hoofd barst van de ideeën, mijn lichaam barst van de energie, dus ik ga er helemaal vol voor! Daarnaast ben ik een boerendochter en heb ik geleerd dat je hard moet werken om je doel te bereiken. Zonder op te geven. Dat staat niet in mijn woordenboek.

Daarom is het voor mij extra belangrijk dat ik aandacht besteed aan ontspannen. Wellicht is dit voor jou ook een aandachtspunt. Want weet je, door te ontspannen laad jezelf weer op, krijg je meer energie en ook nieuwe inzichten! Je lichaam herstelt dan. Dus goede redenen om te ontspannen.

Mijn tips om te ontspannen:

  • Na 21:00 uur een goed boek lezen, de lichtten dimmen en niet meer achter de computer of televisie zitten.
  • Je meldingen van whatsapp, twitter en facebook uitzetten op je telefoon.
  • Bewust en ontspannen een lunchpauze nemen, maar ook tussendoor lekker genieten van een goede kop thee.
  • Lezen, lezen, lezen. Heerlijk om geïnspireerd te worden!
  • Dagje sauna
  • Gezellig afspreken met vriendinnen.
  • Koken, dat is voor mij echt de ultieme ontspanning.
  • Yoga
  • Mediteren

Wat is voor jou ontspannen?

Ga lekker sporten, geniet ervan en ben tevreden met welke stapjes jij maakt! Uiteindelijk zul je ervaren dat je verslaafd raakt aan het sporten en niet meer zonder kan 😉

Feel Bioteaful! 

WIL JIJ JE OOK BIOTEAFUL VOELEN? MELD JE AAN VOOR DE WEKELIJKSE TIPS VAN BIOTEAFUL  VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

Geef je reactie

*