Wat een hel: Rustige Duurtraining!

rustige duurtraining samen met mama

Trainen vind ik echt super leuk. Ik ben een echt trainingsbeest. Vele uren doorbrengen op mijn geliefde fiets is voor mij echt geen probleem. Voor mij was het dan ook gruwelijk frusterend toen ik vorig jaar door mijn blessure gedwongen werd om rustiger aan te doen met trainen. Ik kon fietsen en niet trainen.

Fietsen vs. Trainen

Wat is eigenlijk het verschil? Als je gaat trainen ga je op pad met een specifiek trainingsdoel. Je hebt een doel waarnaar je toewerkt en hebt hiervoor een planning gemaakt. Iedere fietstocht ga jij een specifieke training afwerken, zodat je naar het doel toewerkt. Als je gaat fietsen, dan ga je gewoon een rondje op de fiets rijden, omdat je dat leuk vindt. Je wil wel hard fietsen, maar niet met een specifiek doel. Vaak zie je dan dat je ‚gewoon’ iedere tocht heel hard fietst, misschien wel te hard.

Wegens mijn blessure kon ik niet trainen. Mijn benen deden al pijn als ik met de boodschappenfiets op pad ging (stukje van 4 km!). Toch stapte ik afgelopen zomer regelmatig op de fiets. Gewoon omdat ik het leuk vond. Mijn doel was dan pijnvrij fietsen. Dan ging ik regelmatig met de toerclub mee, want dat was enorm gezellig! En het minst frusterend als het even niet ging.

Heerlijk! Voor dat moment. Maar achteraf gezien niet zo’n slim idee voor mijn comeback. Waarom dan, zul je denken? Afgelopen seizoen bleven mijn benen gelukkig pijnvrij en kon ik ‘lekker’ koersen. Je krijgt hogere verwachtingen en gaat er helemaal voor. Maar dan merk je dat je tijdens het seizoen, ondanks je trainingen, geen stappen maakt. Ik zou harder willen fietsen, maar dat ging gewoon niet. Mijn gevoel gaf toen al aan, dat mijn basis niet in orde is. Dat bleek uiteindelijk ook uit mijn sporttest. Meten = weten 😉

Helaas verander je daar niet veel aan tijdens het seizoen.

Rustige duurtraining

Na de Cape Epic ben ik weer rustig begonnen met mijn enorm rustige duurtrainingen. Mijn trainingsdoel was om mijn basisconditie, de duurzones, te verbeteren. Dus ik ging op pad met een heel rustige hartslag. Ik reed amper 28 km/uur. Jeetje, wat voelde ik mezelf een ‚watje’. Mentaal moest ik wel even schakelen. Al helemaal omdat ik er ook nog eens enorm moe van werd. Klinkt misschien stom, maar het kost mij veel minder energie om 31 km/uur te rijden, dan 28 km/uur. Ik kwam gewoon na een training helemaal kapot thuis! Maar ik wist, hier wordt ik beter van! 

Het mooie van doelgericht trainen is dat je kan zien dat je vooruit gaat. Uit mijn sporttest bleek dat ik 40 watt rondom mijn aërobe drempel ben gaan trappen in vergelijking met afgelopen winter. Fijn dat ik zo vooruit ga!

Mijn tip: onderschat jouw basisconditie niet! 

Mijn grootste les die ik heb geleerd, die basisconditie is zo belangrijk! Neem de tijd om jouw conditie op te bouwen door rustig te fietsen. Ga niet iedere keer ‘het snot voor jouw ogen fietsen’ met jouw toerclub. Maar durf een keer rustiger aan te doen. Varieer in jouw trainingen en besteed vooral in het begin van het seizoen aandacht aan jouw duurzones.

En jij?

Wat voor trainingen doe jij? Werk jij naar een doel toe en hoe pak jij dat aan met rustige duurtrainingen? Weersta jij de verleiding om met een toerclubje lekker te gaan vlammen of juist pas op de plaats? Hoe pak jij dat aan?

 

Trouwens op de foto hierboven zie je mijn moeder. Ik heb met haar pas in Limburg gefietst, wat een bikkel is zij! Dat was voor mij de ideale duurtraining 😉

eat and feel bioteaful

Liefs Sanne

 

PS. Heb je mijn ebook al gedownload? “Mijn geheimen voor een gezond & sexy lichaam?”

 

Geef je reactie

*