VOEDING EN SPORT| Atleet Jesper Arts

jesper arts

Ondertussen krijgen jullie door mijn blog een duidelijk beeld over hoe ik met voeding in combinatie met mijn sport om ga. Daarnaast ben ikzelf ook erg nieuwsgierig hoe andere sporters met hun voeding omgaan in combinatie met (top)sport. Vandaag zal Jesper Arts inzicht geven in voedingspatroon. Jesper heb ik leren kennen, doordat wij samen met Guido Görtzen ambassadeurs zijn voor het project LEEF dat in onze gemeente wordt georganiseerd om onder andere de sportparticipatie te vergroten. 

Jesper is een atleet en specialiseert zich op de 400m, 400m horden en de 800m. Op dit moment woont hij op Papendal waar hij een fulltime bondsprogramma volgt om zich nog verder te ontwikkelen. In 2013 werd hij Nederlands Kampioen op de 400m indoor en op de 400m horden outdoor. Daarnaast heeft hij deelgenomen aan de Europaleague in Dublin en Europeeskampioenschap in Tampere, waar hij tot de halve finales wist te komen. Hierbij zijn verhaal over hoe voeding een bijdrage levert aan het behalen van zijn topprestaties. 

1. Maak je bewuste keuzes met betrekking tot je voeding?
“Uiteraard let ik op mijn voeding. Als topsporter is dat gewoonweg noodzakelijk. Momenteel volg ik geen speciaal dieet. Overigens heb ik wel jaarlijks een gesprek met een diëtiste om te bespreken hoe het gaat op het gebied van voeding. Dagelijks probeer ik een juiste balans te vinden en zoveel mogelijk alleen de voedingstoffen binnen te krijgen die ik ook daadwerkelijk nodig heb. Op trainingsdagen probeer ik binnen 30min na de training de benodigde eiwitten aan te vullen. Dit d.m.v. een eiwitreep of eiwitshake van Powerbar. Verder probeer ik minimaal 2 stuks fruit per dagen te eten. Tijdens de training drink ik een dorstlesser die tevens de koolhydraten aanvult. Dit is een sportdrank van powerbar, maar ik gebruik ook regelmatig tabletten van isostar. Verder drink ik geen frisdranken en probeer ik zo min mogelijk suikers binnen te krijgen. Ik drink daarom alleen fruitdranken, water of koffie. Bij het avondeten gebruik ik verse groenten en zo min mogelijk kant-en-klare zakjes met kruiden e.d. Mocht ik na het avondeten nog honger hebben dan neem ik nog een bakje halfvolle kwark om zeker te zijn dat de eiwitvoorraad volledig is aangevuld. Tot slot neem ik dagelijks een vitamine, ijzer en magnesium pilletje.”   

 2.       Waarom maak jij deze voedingkeuzes?
“Deze voedingskeuzes maak ik, omdat ik gezond wil zijn en niet meer tot me wil nemen dan noodzakelijk. En belangrijker nog; ik wil graag zo snel en goed mogelijk herstellen van trainingen en zorgen dat mijn vetpercentage stabiel en op een juist niveau zit. Door deze voedingskeuzes voel ik me energiek en fit en kan ik het maximale uit mijn training halen.”

3. Hoe ga je hiermee om als je op reis bent?
“Als ik op reis ben is het inderdaad lastig om exact hetzelfde voedingspatroon aan te houden. Ik neem in ieder geval mijn eiwitshakes, repen en aanmaakpoeder voor dorstlessers mee. Dit geld ook voor de diverse pilletjes; ijzer, magnesium en vitamine. Verder zul je het moeten doen met de voeding die in het betreffende land aanwezig is. In principe zijn er altijd wel genoeg mogelijkheden. Vaak verblijf ik in een hotel waar we twee á driemaal per dag kunnen eten. Over het algemeen is er dan een buffet waaruit je kunt kiezen. Mocht blijken dat ik uit dat buffet niet mijn benodigde voedingsstoffen kan halen, dan haal ik het overige deel zelf in de supermarkt. Tot slot is het op trainingsstages vaak veel warmer dan thuis, het is daarom wel belangrijk dat ik erop let meer vocht aan te vullen en dus meer water drink dan normaal.

jesper arts

 4. Vind je het een opgave om op deze manier te eten? 
“Ik vind het zeker geen opgave om op deze manier te eten. Als deze manier mij tot een betere atleet maakt, heb ik dat er uiteraard voor over. Tevens voel ik me er juist goed bij als ik dit voedingspatroon aanhoudt. Zo gauw ik hiervan afwijk merk ik toch snel dat ik me niet fit voel en/of minder energie heb. Het moet natuurlijk geen obsessie worden en het is dus ook wel belangrijk om af en toe wat lekkers te eten dat minder gezond is op het moment dat je daarnaar verlangt.” 

5. Heeft deze manier van eten invloed op je sportprestaties?
“In mijn ogen heeft deze manier van eten een positieve invloed op mijn sportprestaties. Doordat ik beter herstel van trainingen ben ik ook in staat om meer resultaat te halen uit mijn trainingsarbeid. Tevens zorg ik ervoor dat ik iedere training genoeg energie heb om de gehele training effectief te volbrengen. Productiever en effectiever trainen heeft betere sportprestaties op wedstrijden als gevolg.”

 6. Hoe ziet jou voedingspatroon eruit tijdens sportdagen?
“Ik ben in principe minder dan één minuut bezig met mijn daadwerkelijke wedstrijd. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik binnen twee uur voor mijn wedstrijd niet meer zoveel eet. Vaak alleen nog een banaan ongeveer 30-45min voor mijn race. Indien ik twee races heb op 1 dag, dan neem ik direct na de eerste race een eiwitshake. Verder doe ik op een wedstrijd geen bijzondere dingen.”

7. Wat eet je het liefst na het sporten als herstel?
Op Papendal heb ik de mogelijkheid om direct na mijn training te eten in het sportrestaurant. Daar wordt ook op een grote plaat een omelet met verse groenten voor je gebakken. Dit vind ik enorm lekker om te eten na mijn training. Anderzijds bak ik vaak zelf thuis een eitje met spek.”

jesper arts

8. Wat is jou favoriete gerecht dat je met de lezers van Bioteaful wil delen?
Mijn favoriete gerecht is een vispasta á la mama. Deze pasta bevat de volgende ingrediënten; wokkel pasta, ui, courgette, paprika, prei, knoflook, garnalen, zalm, mosselen, witvis, crème fraiche, blokje visbouillon en een klein beetje chili of sambal.”

9. Wat zijn jou tips voor mensen die een optimaal voedingspatroon in relatie tot hun sport willen handhaven?
Luister vooral naar je lichaam! Probeer verschillende voedingspatronen uit om erachter te komen waar je je het beste bij voelt en/of waar je tijdens de training de meeste energie van krijgt. Geniet daarnaast vooral van hetgeen wat je eet. Het hoeft niet altijd ongezonde voeding te zijn wil het lekker smaken. Probeer verder vaste eetmomenten aan te houden, zodat je voeding optimaal verspreid is over de dag. Hierdoor zul je buiten je maaltijden en enkele kleine tussendoortjes om ook niet snel meer grijpen naar een zak chips of andere ongezonde voeding.”

Jesper bedankt voor dit mooie interview en succes met jou sportcarrière! Fijn dat je jou visie over voeding in combinatie met topsport hebt gedeeld met de lezers van Bioteaful. 

Ben je nieuwsgierig naar Jesper zijn sportcarrière? Bezoek dan zijn website of volg hem op twitter.

 

WIL JIJ JE OOK BIOTEAFUL VOELEN? MELD JE AAN VOOR DE WEKELIJKSE TIPS VAN BIOTEAFUL 
VOLG DEZE BLOG VIA BLOGLOVIN TWITTER INSTAGRAM GOOGLE+| FACEBOOK

Geef je reactie

*